Jubilarer 2020

Ved generalforsamlingen den 20. januar 2020 var der tildeling af 50-års tegn til Niels Bertram Mikkelsen og 25-års tegn til Stefan Milo Nikolaisen.  - Ved overrækkelserne sagde formanden følgende:

Inden vi går over til selve generalforsamlingen med valg af dirigent m.v. skal vi først lige hylde årets 2 jubilarer, - Niels Bertram Mikkelsen og Stefan Milo Nikolaisen. Jeg vil gerne bede Jer begge komme herop.

Niels, du har i år været medlem af Elsegaarde Jagtforening i 50 år, - officielt, men reelt har du jo faktisk været med i mange flere år. Allerede som knægt traskede du i hælene på din  far, Stig Bredstrup, smeden, Pauli, og alle de andre på de legendariske fællesjagter, foreningen holdt dengang, - og naturligvis også på ”familiejagterne” på Lykkestrups jorder.
Det var dengang, dagene med fællesjagt sluttede med kaffebord i skolesten om aftenen med bankospil om det vildt, der var nedlagt i løbet af dagen, efterfulgt af film og foredrag med Jens Bjerg Thomsen.

Da du blev voksen – eller vel rettere halvvoksen – og fik jagttegn, deltog du så som aktiv deltager, men stadig uden at være egentligt medlem. Din far fik jo jagtbladet, Jagt og Fiskeri, derhjemme, og det læste både du og din bror Klaus også flittigt.
I 1970 meldte du dig så officielt ind i foreningen, hvor du i 1973 valgtes til bestyrelsen sammen med Bjørn Wikkelsøe. - Bestyrelsen var kun på 3 mand dengang. Formanden var smeden, Pauli Andersen, Bjørn Wikkelsøe blev valgt som kasserer, og dermed var du automatisk næstformand fra starten af dit bestyrelsesvirke.
I 1982 overtog du formandsposten efter smeden og bestred denne i 11 år.
Du har været en af foreningens mest legendariske bukkejægere, og i en årrække sagde man, at man kunne bare sende dig ind på Rådhuspladsen i København, - så skulle du nok komme hjem med en buk også derfra.
Ud over selve jagten er din store interesse og lidenskab i dag avl og opdræt af jagtbrugshunde – ruhårede gravhunde og danske hønsehunde - på Kennel Charletan, og du og Jenny har med Jeres fine og dygtige hunde vundet mange priser og præmier, såvel herhjemme som internationalt, og afkom efter Jeres hunde er vidt berømt i store dele af både Danmark og udlandet. Hjerteligt tillykke med de mange fornemme priser, - og hjerteligt tillykke med 50-ås jubilæet og stor tak for din mangeårige indsats for og trofasthed overfor vores gamle forening.

Stefan, du har været med i nøjagtigt det halve antal år af Niels’ – 25 år.
Du er en meget dygtig og ivrig jæger, omend det ikke er så meget vi ser til dig på foreningsjagterne. Jeg tror faktisk slet ikke, at du har været med på Colindseje endnu ? – Det skyldes vist først og fremmest, at du på ”den private front” har flere andre jagtmuligheder, der lægger beslag på de alt for få jagtdage, der er i sæsonen. Dette også kombineret med dit arbejde i politiet, der lægger beslag på dig, indimellem også på søn- og helligdage m.m.
Du er en meget alsidig jæger, - og lystfisker i øvrigt også. Du er til almindelig haglbøssejagt med din gode hund, du er til havjagt sammen med dit fædrene ophav, og du er til riffeljagt, hvorfra du kan fremvise flotte trofæer, - især fra jeres revir i Gråske.
Du er også en habil flugtskytte, og har mange gange været med til at repræsentere foreningen ved de årlige 6-kantskydninger, hvor du og de andre på holdet har hentet flere fine placeringer hjem til foreningen.
Også til dig siger vi tillykke - med de 25 år og tak for din trofasthed overfor foreningen gennem denne årrække.