august 2025.

Til vore medlemmer :

Hermed har vi fornøjelsen at fremsende foreningens

EFTERÅRS-PROGRAM 2025

Så står en ny og forhåbentlig spændende jagtsæson for døren. Vi håber, at den bliver god og udbytterig. Der er i hvert fald observeret en del vildt under bukkejagten og på vildtkameraet.

Vi lægger dog først ud med at erindre om de allerede i forårs-/sommerprogrammet og efterfølgende medlemsmails annoncerede arrangementer i august måned, - og starter med

FAMILIEFISKETUR TIL GLATVED STRAND
Lørdag den 16. august, kl. 10.00-13.00

Som nævnt i rundsendt medlemsmail har vi, grundet Georg Sands sygemelding, ændret den planlagte familiefisketur til Kolindsundkanalen den 16. august til en kyst-fisketur til Glatved Strand (det var Georg, der skulle have stået for turen til Kolindsundkanalen, men det forhindrer hans sygemelding).
Til gengæld er Glatved Strand et rigtig godt alternativ. - - se f.eks.:

https://lystfiskeri.dk/fiskepladser/glatved/, https://fluefiskersiden.dk/glatved-strand/  og

https://www.visitaarhus.dk/aarhusregionen/planlaeg-ferien/glatved-strand-gdk605618

Der er mulighed for både ”mere aktivt fiskeri” med muligheder for makrel, sej, kysttorsk, måske hvilling eller kuller (hornfiskene er jo nok væk til den tid ?) – og bedst af alt måske en havørred ! -som for mere stille fiskeri med bundsnøre, hvis man er mere til det. Her vil der være mulighed for forskellige fladfiskearter (området er særligt kendt for skrubber og ising) og for andre bundgående fisk som f.eks. knurhane, torsk eller, hvis man er heldig, måske en havkat.
Der kan også være mulighed for fjæsinger. Dem skal man blot helt undlade at berøre med hænderne grundet de giftige pigge. De skal ubetinget afkroges med tang og ligeledes holdes med tang, hvis man vil filettere dem. Og det kan anbefales. Fjæsing er en ganske udmærket spisefisk.

Der vil være præmier til de, der fanger h.h.v. den første, den største og de fleste fisk (over målet forstås). - Præmien for den største fisk vil være en fin kyst-fiskestang, doneret af vort mangeårige, gode medlem og tidligere jagtfiskal Niels T. Holst.

Vi mødes kl. 10.00 på P-pladsen for enden af Glatved Strandvej, hvor vi efter ”den obligatoriske paroledram” fordeler os langs kysten, som vi nu hver især ”har lyst til”.
Kl. 13.00 slutter ”den officielle del”; vi samles til ”parade” og præmieuddeling og nyder derefter i fællesskab indholdet af vores medbragte madkurve.

Derefter er der igen frit fiskeri for de, der måtte have lyst.

For god ordens skyld erindres om, at er man mellem 18 år og pensionsalderen skal man have gyldigt fisketegn. Dette kan bestilles på https://fisketegn.dk/

Vi håber på rigtig god tilslutning til en god og hyggelig dag. Arrangementet er som nævnt et familie- arrangement, så tag gerne hele familien med, store og små, unge og gamle, - også gerne en god jagt- eller lystfiskerven eller to.

Af hensyn til planlægning af afviklingen beder vi venligst om tilmelding senest lørdag den 9. august, - men meget gerne tidligere – til Jørgen Brøgger, tlf./sms: 40352211 -e-mail: jb@joergen-broegger.dk

Træning i skydning til bevægeligt mål
BESØG PÅ HJORTE- & VILDSVINEBANEN I GRENAA
Torsdag den 21. august, kl. 18.00-20.00

Der er mulighed for at træne sine skydefærdigheder til løbende hjort på 100 m. og løbende vildsvin på 50 m. – Desuden er der fire indskydningsbaner til fri rådighed. – Dette er ikke fordi, vi anbefaler, at man skal gå ud og skyde til løbende vildt, - tværtimod ! – men hvis uheldet skulle være ude, er det godt at have øvet sig.

Deltagelse koster 130,- kr. pr. deltager. Tilmelding til Jørgen Brøgger, tlf./sms 40 35 22 11 – e-mail: jb@joergen-broegger.dk senest onsdag den 13. august. – Der kan IKKE købes patroner på banen !

De, der ikke allerede har forevist gyldigt jagttegn og riffeltilladelse, skal forevise dette. Er ens riffel ikke indskudt, kan dette gøres på en af de fire indskydningsbaner.

EFTERÅRS-/VINTER-RIFFEL-PULJEN 2025-26

Som også meddelt i forårs-/sommerprogrammet er sidste tilmeldingsfristfrist for de, der gerne vil deltage i efterårs-/vinter-riffelpuljen 2025-26 torsdag den 14. august, - hvorefter der vil blive udsendt oversigt over holdinddelinger og ugenumre m.m. Tilmelding til Jørgen Brøgger (4035 2211 / jb@joergen-broegger.dk)

Som tidligere vil det også i år være sådan, at alt nedlagt vildt tilfalder skytten. Øvrige vilkår kan ses på dette link: https://www.elsegaarde-jagtforening.dk/efterrs-vinter-riffeljagt-2025-26 og vil desuden blive udsendt til alle puljedeltagere sammen med holdoversigt og ugefordelinger m.v. Ligesom i bukkepuljen vil vi tilrettelægge det sådan, at alle hold starter med dagsintervaller, indtil alle har haft chancen. Derefter gås der over til hele uger. - Deltagelse i riffelpuljen vil igen i år koste 500,- kr.

Hvis der er nogle bestemte, man gerne vil være på hold sammen med, bedes det oplyst ved tilmeldingen. Medlemmer, der evt. ikke har deltaget i bukkepuljen og/eller riffelindskydningen skal senest den 25. august forevise gyldigt jagttegn og riffeltilladelse ved fremsendelse af foto heraf via mail til Jørgen Brøgger.

O.B.S.: Efter tilmeldingsfristens udløb vil de tilmeldte blive inviteret til en gennemgang/fremvisning af de nye ”tillægsrevirer” på ”Nord”, så alle på forhånd ved, hvordan man kommer dertil og hvor der er muligheder for at sætte sig m.v..
Riffeljagten vil som altid kunne drives både på Colindseje og i Slusesåten på Øer.

INDIVIDUELT GÅSETRÆK I AUGUST PÅ COLINDSEJE NORD 

Vi plejer jo at sige, at medlemmerne kan drive individuelt gåsetræk på Coilindseje Syd, arealet mellem "Oles Remise" og Rosenholm å. - Efter at dette område i år er tilsået som blomstermark, hvor vegetationen nu er blevet meterhøj, vil dette ikke give nogen mening.

MEN ..... der er en anden mulighed for denne spændende jagtform. Den 22. juli blev der set en flok grågæs, ca. 30 stk. på en nyhøstet mark
ganske tæt på vores arealer på Nord. Vi ændrer det derfor til at der vil være mulighed for at drive gåsetræk på markerne på nord - når disse er
blevet høstet, selvsagt - hvilket man selv må holde øje med. I denne situation vil det måske være en idé at bruge lokkere. Foreningen har ikke
gåselokkere, så i givet fald må du selv medbringe dem. - "Knæk og Bræk" til alle, der vil forsøge sig.

 

INDIVIDUELT ANDETRÆK I SLUSESÅTEN

Det er muligt for medlemmerne at drive individuelt andetræk i slusesåten på Øer fra 1. september til 31. december, - undtagen de datoer, hvor der vil blive afholdt foreningsjagter i såten.

Udover ænder må der også nedlægges gæs, krager og skader, og fra den 11. november desuden skovduer. Ligesom for må der også her nedlægges mårhund – og her efter 1. september også ræv, hvis en sådan skulle komme på skudhold.

Da vi imidlertid altid skal vide hvem, der er på reviret, og hvornår, er det vigtigt, at man senest kl. 18.00 dagen før man agter sig derud, meddeler dette til Jørgen Brøgger. Hvis der er flere, der gerne vil derud samtidig, vil de alle få besked om, hvem de andre er, så man sammen – ikke alene kan, men SKAL – aftale hvem, der sætter sig hvor. – Dette er særdeles vigtigt, da deltagerne i vinter-riffelpuljen kan drive riffeljagt i såten, således at alt kan koordineres mellem de, der er på reviret samtidig !

HUSK også, at jagtlovens bestemmelser om, at der skal medbringes apporterende hund ved trækjagt, selvsagt skal overholdes !

HAVJAGTMULIGHEDER

Ligesom sidste år er det aftalt med flere af de af foreningens medlemmer, der har havjagtbåde, at medlemmer, der gerne vil med en tur ud efter havfugle, er velkomne til at kontakte de pågældende bådejere, som er:

Torben Nikolaisen (tlf. 20 41 36 12), Jesper Sørensen (tlf. 51 25 29 59), Hejne Ferjani (tlf. 20 77 73 21), K.A. Hansen (tlf. 28 66 73 45) og Per Bisgaard (tlf. 29 63 70 48) så man evt. kan aftale en dag, hvor man kan komme med en af dem en tur ud og se efter gæs, edderfugle, sortænder, troldænder, hvinænder o.s.v. – en dag, når de alligevel selv skal ud.

DUETRÆK

Den tid, hvor vi kunne, og måtte, gå på duejagt i skjorteærmer i august måned er for længst ”en saga blott”. Det var en skøn jagtoplevelse, som det efterhånden nok kun er de færreste af os, der har oplevet. Siden da er starten på duernes jagttid blevet rykket længere og længere hen på året. Og fuld forståelse og respekt for det ! Vi skal selvfølgelig ikke skyde noget vildt væk fra dets yngel !

Og nu starter duernes jagttid som bekendt først den 11. november. Så er det i hvert fald ikke til jagt i skjorteærmer, men det er jo ikke ensbetydende med, at det ikke er en spændende jagtform alligevel.

Vi påtænker derfor igen i år at arrangere en dag eller to (morgenstund/aften) med duetræk. Foreningen råder over et antal lokkeduer og jagtudvalget har også udset sig et par gode steder at kunne sidde i skjul efter duer på træk. MEN for at der skal "være noget ved", skal det jo passe med vind og vejr og gerne også med, at de nordiske duer er begyndt at komme hertil. Derfor vil vi godt bede de, der er interesserede i at være med hertil, om at melde sig til K.A. Hansen, (tlf./sms 2866 7345, e-mail kahansen882@gmail.com), så vil der med dags varsel tilgå de interesserede nærmere besked om en - forhåbentlig - "store duedag".

Og så til ”de rigtige” jagter
foreningsjagterne …. med mere

Hvor vi lægger ud med disse Generelle bemærkninger:

Af hensyn til de enkelte jagters tilrettelæggelse beder vi som altid om tilmelding, herunder om man medbringer gæst (se gæstereglerne) og/eller hund. For at gøre det enklest muligt, skal alle tilmeldinger også i år gives til K.A. Hansen, helst skriftligt på tlf./sms: 2866 7345 eller e-mail: kahansen882@gmail.com

Efter tilmeldingsfristens udløb vil der blive rundsendt liste med navne og telefonnumre/e-mail-adresser til de tilmeldte, således at der dermed er mulighed for at aftale samkørsel. – Hvis du IKKE ønsker dette oplyst til andre tilmeldte, skal du udtrykkeligt gøre opmærksom herpå ved tilmeldingen, - jvfr. persondata-forordningen.

Det er naturligvis muligt at deltage i foreningsjagterne uden forhåndstilmelding – f.eks. hvis man skulle have været på job eller andet, men så pludselig har fået mulighed for at deltage alligevel. Dette er dog at betragte som en ”undtagelsesparagraf”. Mødested for alle foreningsjagterne på Colindseje er P-pladsen ved det store maskinhus, hvorfra vi begiver os til jagthytten for at indlede dagen med hyggeligt samvær om kaffe og rundstykker. Medbring selv kaffe, så er foreningen vært ved rundstykkerne. Efter morgenkaffen holdes parolen ved bålpladsen udenfor jagthytten.

Nedlagt vildt sælges på auktion på paraden. Dog således, at den, der har nedlagt et stykke vildt, har forkøbsret til at købe det til den fastsatte mindstepris. Er vedkommende, der har nedlagt det pgl. vildt, ikke interesseret i at udnytte denne forkøbsret, sælges det på auktion til højeste bud over den fastsatte mindstepris.  Indkommer der ikke bud ved denne auktion, er den, der har nedlagt det, pligtig til at aftage det til den fastsatte mindstepris.

Og så bliver det spændende at se, hvad de nye arealer på både Nord og Syd har at byde på af både naturoplevelser og vildt. – Bliver vi mange, vil vi blive opdelt i to hold, der begge vil komme på både Nord og Syd. Sådan, at vi vil samles til den traditionelle læskepause i ”laden/Fabrikken” på Syd, hvorefter holdene skifter område.

PREMIEREJAGT
Onsdag den 1. oktober, kl. 09.00

Traditioner skal holdes i hævd, - især de gode !  Derfor indleder vi traditionen tro med at holde premierejagt ”på selve dagen”, - og lige så traditionelt med, at foreningen inden parolen er vært et rundstykke til vores medbragte morgenkaffe i jagthytten, eller omkring bålstedet, hvis vejret  indbyder til det.

Premierejagten afvikles på samme vis som foreningsjagterne hidtil, dog med evt. indcdeling i 2 hold som nævnt ovenfor, og iøvrigt i henhold til ”dessinerne” på parolen. Alt jagtbart vildt må nedlægges, undtagen gammelråen, der er FREDET i oktober måned. Derudover vil der være begrænsning på nedlæggelse af fasanhøner.

Ud fra de observationer, der er gjort under bukkejagten og via vildtkameraet, ser der ud til at være en rimelig god bestand af diverse "småvildt" som fasaner, ænder, bekkasiner og ræve, som der er set flere af både på ”Nord” og ”Syd”. Der vil naturligvis blive taget hensyn til dårligt gående, der kan blive posteret nogle ”gode steder”.

Efter paraden og evt. auktion over det forhåbentlig nedlagte vildt, slutter vi af med at indtage vores medbragte madpakker under hyggelige former. Tilmelding tidligst søndag den 14. september og senest søndag den 21. september til K.A. Hansen (tlf./sms 2866 7345 - e-mail: kahansen882@gmail.com

FORENINGSJAGT
 Lørdag den 18. oktober, kl. 09.00

Vi parkerer som altid på den store P-plads ved maskinhuset og begiver os derefter til fods til jagthytten, hvor vi traditionen tro indleder dagen med morgenkaffe i hyggeligt selskab og "forventningens glæde". Medbring selv kaffen; foreningen er vært ved rundstykkerne.
Alt jagtbart må nedlægges med undtagelse af gammelråen, som vi freder i oktober måned, ligesom der vil være begrænsninger på antallet af nedlagte fasanhøer.

Som ved alle foreningsjagterne vil der blive holdt en ”midtvejspause” med mulighed for at væde ganen. Når vi efter jagten er ved at have indtaget madpakkerne i jagthytten vil jagtfiskalen berette om, hvilke observationer, han/hun har gjort sig i løbet af dagen.

Tilmelding til K.A. Hansen (tlf./sms 2866 7345- e-mail: kahansen882@gmail.com) tidligst lørdag den 4. oktober og senest søndag den 12. oktober.

INVITATIONSJAGT
Lørdag den 2. november
kl. 09.30

Så er harejagten gået ind, og derfor inviterer ”Holmebanden” (Sand, Koudal og Brøgger´ne) på jagt på deres fælles revir ved Holme.

Der mødes på P-pladsen ved Dråby Strand Camping, hvorfra vi i så få biler som muligt kører til ”parolepladsen” tæt på reviret og efter parolen dér går vi i stilhed til selve reviret, der ligger ganske tæt på. - Vi vil her blive inddelt i to hold, der driver hver sin del af reviret af. Bemærk mødetidspunktet !

Der vil hovedsageligt være tale om ”trampejagt” efter harer og fasaner, men der kan også forekomme råvildt, ræv, snepper og bekkasiner. – Selv om der hovedsageligt vil være tale om ”trampejagt”, vil der også være mulighed for, at dårligt gående kan blive sat på post forskellige ”strategiske steder”.

Når jagten er afsluttet, samles vi ved bålstedet i ”skoven”, hvor jagtværterne er vært ved en gang ”bålmad” tilberedt over bålstedet (pølser, suppe eller lignende, - er endnu ikke fastlagt ”i skrivende stund”).

Af hensyn til revirets ”bæreevne” er det nødvendigt at begrænse deltagerantallet til 15, hvilket vil være efter ”først til mølle”-princippet. – At der er deltagerbegrænsning på, skal dog ikke holde dig tilbage fra at tilmelde dig. Erfaringsmæssigt når vi sjældent op på max.-deltagerantallet, så hold dig ikke tilbage.

Tilmelding til K.A. Hansen tidligst lørdag den 18. oktober og senest søndag den 26. oktober.

FORENINGS- OG NYJÆGER-JAGT
Lørdag den 08. november, k. 09.00

Traditionel foreningsjagt på Colindseje. Vi mødes kl. 09.00 og indtager vores medbragte morgenkaffe i jaghytten, hvortil foreningen er vært ved et rundstykke.

Traditionen tro inviterer vi ved den første jagt i november to nyjægere til at deltage. Tilmelding efter ”først til mølle” indenfor den fastsatte tilmeldingsfrist ! (ikke tidligere – alle skal have lige chancer)

Parole ved bålstedet og forhåbentlig parade og auktion efter jagten samt afsluttende hyggeligt samvær omkring vores madpakker i jagthytten, hvor jagtfiskalen nok også vil bidrage til underholdningen.

Tilmelding som altid til K.A. Hansen, tidligst lørdag den25. oktober og senest søndag 05. november.’

FAMILIE-JULE-VILDT-BANKOSPIL
onsdag den 12. november kl. 19.00
i bebyggelsen ”Møllehaven”s fælleslokale
Møllehaven 18, 8400 Ebeltoft

Vi forsøger at genoplive den tidligere meget populære tradition med et Familie-Jule-Vildt-Bankospil.
Vi gør ”som dengang”, afvikler det som et ”almindeligt bankospil”, men på den måde, at foreningen indkøber og udsætter et vist antal præmier, - alt sammen vildt (f.eks. dybfrosne fasaner, agerhøns eller skovduer, hjortespegepølser, røgede dådyrhjerter, vildt-rullepølser og lign. Og som ”Hovedgevinst” en røget dådyrkølle.
Herudover opfordrer vi så deltagerne til hver at donere en gevinst – vel at mærke noget vildt eller noget ”hjemmegjort” – meningen er, at det ikke skal være noget, der koster giveren mange penge.

Og det må siges, at her var opfindsomheden tidligere virkelig stor:
Nogle kom med en eller to dybfrosne fasaner, andre med gråænder, nogle med edderfuglebryster, en dyrebov, hjemmelavet dyreleverpostej o.s.v. og andre med selvfangede fisk (makrel og fladfisk). En kom med en kasse æbler fra haven og en anden med nogle bundter løg fra haven. Nogle med hjemmelavet syltetøj og andre med hjemmesyltet ”surt” (asier, rødbeder, græskar, grønne tomater, agurkesalat, fra egen avl vel at mærke). To unge fyre, der på det tidspunkt arbejdede i skoven, kom i fællesskab med et juletræ og en anden, der også arbejdede i skoven, med 2 bundter pyntegrønt. Der var også de, der donerede en flaske hjemmelavet kryddersnaps. – Kun fantasien sætter grænser.

For god ordens skyld skal bemærkes, at det absolut ikke er nogen betingelse for at deltage, at man medbringer en sådan gevinst ! Det skal selvfølgelig kun være, hvis man har muligheden, har lyst til det og synes, at man har en god idé.

Vi holder en ”midtvejspause”, hvor foreningen er vært ved glögg og æbleskiver; lokalet vil derudover være pyntet med hjemmelavede juledekorationer.

Spilleplader vil koste 30,- kr. pr. stk. – 3 for 75,- kr.

Da det imidlertid ikke er noget helt lille arrangement at ”stille på benene”, er det besluttet, at det kun gennemføres, hvis der er min. 20 forhåndstilmeldinger. Altså beder vi venligst om forhåndstilmelding senest søndag den 2. november til Jørgen Brøgger (4035 2211 / jb@joergen-broegger.dk).  – Tag som sagt familien med (børn/børnebørn, bedsteforældre o.s.v., også gerne en god (jagt-)ven eller to. Tilkendegiv gerne ved tilmelding, om du påtænker at medbringe en lille præmie, og i givet fald hvad det vil være, - så vi kan tilrettelægge foreningens præmieindkøb herefter.

Stemningsindtryk fra tidligere vildt-bankospil:

REVIR- OG VILDTPLEJEFORANSTALTNINGER
fredag den 14. og lørdag den 15. november, kl. 09.00

Sædvanen tro skal der også i år udføres forskellige revir- og vildtplejeforanstaltninger i løbet af efteråret, og jagtudvalget har foreløbig afsat disse 2 dage af til formålet. Der skal foretages forskellige arbejder som (især) plantninger, rydninger, beskæringer, eftergåelse af stiger, slåning af stier, eftersyn af foderautomater, oprydning omkring jagthytten o.s.v., o.s.v. – Nærmere vil tilgå de tilmeldte, når vi nærmer os, herunder hvilke værktøjer jagtudvalget gerne ser, man medbringer.

Der mødes ved jagthytten kl. 09.00, hvor jagtudvalget efter "den obligatoriske paroledram" orienterer om dagens arbejder og udstikker de forskellige arbejdshold. Efter endt dont, formentlig ved 13.00/13.30-tiden samles vi ved jagthytten, hvor vi indtager vores medbragte madpakker i hinanden hyggelige selskab, og hvortil foreningen er vært ved en øl/vand og en dram. Der bliver selvfølgelig også holdt en "midtvejs-læskepause, der (også) er "på foreningens regning".

Som det fremgår, vil vi gerne allerede nu bede om tilmeldinger fra de, der har lyst til og mulighed for at give en sådan ”hånd med”, så jagtudvalget kan planlægge de forskellige indsatser. der er med vilje valgt både en fredag og en lørdag, sådan at de, der er "arbejdsramte" på hverdage, men gerne vil give en hånd med, også har mulighed for at "byde sig til". Det vil glæde os at se mange af Jer!

Tilmelding til K.A. Hansen senest torsdag den 21. august (tlf./sms: 28667345/e-mail:
(kahansen882@gmail.comsenest mandag den 1. september, - men meget gerne før.

FORENINGS- OG INVITATIONSJAGT
i Slusesåten og ved Sjellebro - med afsluttende andetræk

lørdag den 22. november kl. 09.30

Sæsonens første jagt i Slusesåten, der drives både frem og tilbage, og hvor der til den tid forhåbentlig også er kommet snepper udover bestanden af råvildt, fasaner og harer. Vi afslutter denne del af jagten med, at foreningen er vært ved en øl/vand.

Efter Slusesåten inviterer Alvar Friis på jagt på sit spændende revir ved Sjellebro. Af hensyn til dette revirs bæreevne er det nødvendigt at begrænse deltagerantallet til denne del af jagtdagen til 12 personer. Men i Slusesåten kan vi sagtens være flere, så hold dig ikke tilbage med at tilmelde dig. Det bliver de 12 først tilmeldte, der kommer med til Sjellebro, mens øvrige ”må nøjes med” oplevelsen i Slusesåten.

Madpakker medbringes, og indtages i ”maskinhuset” ved Alvars jagt i Sjellebro, når vi ankommer dertil, og hvor Alvar har stillet borde og stole m.v. klar til os og endvidere er vært ved en øl/vand og en dram.

Når ”selve jagten” er afsluttet samles vi igen i ”maskinhuset”, hvor Alvar er vært ved et stykke wienerbrød til den eftermiddagskaffe, som vi også selv medbringer.

Efter kaffepausen afsluttes der med andetræk for de, der har lyst til og mod på at deltage - med posteringer på revirets to ”sider” af hovedvejen. Alvars revir grænser som bekendt op til Alling Å, der normalt borger for et godt andetræk. Det håber vi også på denne aften.

Tilmelding er nødvendig og foretages til K.A. Hansen tidligst lørdag den 8. november og senest søndag den 16. november (tlf./sms: 2866 7345 eller e-mail: kahansen882@gmail.com). Og som nævnt bliver det de 12 først tilmeldte, der kommer med ud til Alvaar, mens de øvrige må ”nøjes med” oplevelsen i Slusesåten. Og den behøver bestemt heller ikke at være ringe, skal vi hilse at sige !

FORENINGS- OG INVITATIONSJAGT           
 ”Slusesåten”og hos Kaj Birk Jensen,
Fredag den 05. december kl. 09.30

Vi mødes på P-pladsen mellem Færgehavnen og Slusesåten (syd for såten). Bemærk mødetidspunktet.

Slusesåten plejer at være ret så vildtrig på snepper, fasaner og harer; formentlig også en ræv eller to. Ligeledes er der flere gange observeret råvildt, ligesom terrænet ligefrem ”indbyder” til at huse mårhund. Efter Slusesåten inviterer Kaj Birk Jensen os til den del af sit revir, der kaldes ”Skrubbet”, og som kun ligger 5 minutters kørsel fra Slusesåten.

Efter afslutning her – og forhåbentlig parade – er foreningen vært ved en øl/vand, inden vi tager hjem til ”fredagsfrokosten”.

FORENINGSJAGT – ”JULEOPTAKT”
Søndag den 14. december, kl. 09.00

Den traditionelle ”Juleoptakt” – sidste jagt inden jul (også kaldet ”pølsejagten”), – som der erfaringsmæssigt er flere, der gerne vil deltage i, grundet det særligt ”jule-hyggelige” samvær efter jagtens afslutning.

Der bliver tale om traditionel posterings- & drivjagt af vandhuller og remiser på
både ”Nord” og ”Syd”. Da det er en festdag, bliver der ingen ”trampejagt” denne dag. - Vi gør, som vi plejer: Korter jagten lidt af og slutter dagen af med, at foreningen i jagthytten er vært ved en gang grillede gode pølser med tilbehør samt en juleøl (også alkoholfrie) og en dram, inden vi ønsker hinanden glædelig jul.

Så lad trygt madpakken blive hjemme, men husk tilmeldingen til K.A. Hansen, - tidligst lørdag den 29. november og senest søndag den 7. december

FÆLLES FOR ALLE DE NÆVNTE JAGTER

er, at vi først og fremmest gerne vil sige TAK til de af vore medlemmer, der har inviteret på jagt på deres revirer, herunder også de bådejere, der er villige til at tage interesserede medlemmer med på havjagt.

Dernæst gælder for alle jagterne, at der skal forevises gyldigt jagttegn, og at man iøvrigt – naturligvis – skal rette sig efter de anvisninger, der gives af jagtværter og jagtleder. 

I denne forbindelse skal anføres, at maximum-skudafstand naturligvis skal overholdes, - herunder at skud til råvildt kun bør afgives indenfor 15 m. afstand og skud til ræv kun indenfor 20 m. afstand,

og kun når man iøvrigt er ”sikker”, - og endvidere kun med egnede og lovlige patroner (haglstørrelse og –materiale m.v.).                                                                         

Ved tilmelding til alle jagterne bedes man meddele, om man medbringer hund.            

Vedrørende ”Foreningsreviret” ved Colindseje gælder iøvrigt også – jvfr. tidligere general- forsamlingsbeslutning – at hvis man ikke har fået tilmeldt sig (evt. på grund af arbejde eller lign.) men pludselig kommer i den situation, at man alligevel har mulighed for at deltage, er man selvfølgelig velkommen til at møde op uden forhåndstilmelding.  –  Men denne mulighed er at

betragte som en ”undtagelsesparagraf”, og man bedes som hovedregel altid tilmelde sig indenfor den fastsatte tilmeldingsperiode af hensyn til den bedst mulige tilrettelægning af jagtens afvikling.

Når man er på foreningsreviret (både foreningsjagter og riffelpulje) skal det tidligere udleverede legitimationsskilt (udfyldt med navn og medlemsnummer) placeres i bilens forrude (har man mistet det, kan et nyt rekvireres ved henvendelse til formanden. Der ligger også et antal i jagthytten til fri afhentning).                                                                                                          

Nedlagt vildt på invitationsjagterne tilfalder naturligvis de respektive jagtværter, medens nedlagt vildt på ”foreningsreviret” vil blive solgt på auktion på paraden., jvfr. de tidligere nævnte generelle retningslinier.

På ”foreningsreviret” vil eventuelt nedlagte ræve, mårhunde, snepper, bekkasiner og duer tilfalder skytten.   

Alle jagter på foreningsreviret er haglbøssejagter, - der må ikke medbringes riffel (eller bue) på disse jagter.

Deltagerne i riffelpuljen må ikke drive riffeljagt de dage, hvor der er foreningsjagter (før efter foreningsjagternes afslutning. Derefter er det selvfølgelig tilladt).

REGLERNE FOR AT MEDTAGE GÆSTER
PÅ FORENINGSJAGTERNE PÅ FORENINGSREVIRET VED COLINDSEJE

I henhold til bestyrelsens og jagtudvalgets beslutning, er reglerne for at medbringe gæster på jagterne på foreningsreviret således:

  • Hvert medlem kan medbringe en gæst på hver jagt.
  • Gæster er meget velkomne til at medbringe hund(e).
  • Der kan maksimalt deltage 3 gæster pr. jagt – ny bestemmelse 2025 - (excl. de 2 nyjægere, der kan deltage den 8. november ). –  Det betyder altså, at hvis der er tilmeldt 3 gæstejægere, inden man selv får tilmeldt sin gæst, er man nødt til at vente til en anden gang, hvor der er plads.
  • Tilmelding af gæster skal foretages indenfor den i programmet fastsatte tilmeldingsperiode. – Der er således ikke mulighed for at tilmelde gæster efter tilmeldingsfristens udløb.
  • Når man inviterer gæster med, har man pligt til at sørge for, at gæsterne er bekendt med reglen om evt. auktion på paraden.
  • Den tidligere bestemmelse om, at der ikke må medtages gæster på premierejagten og ved ”juleoptakten” er bortfaldet.

FORENINGENS VINTERPROGRAM
vil udkomme primo december 2025

Men sæt allerede nu kryds i kalenderen ved følgende aktiviteter i vinteren 2025-2026:

  • 30. december 2025:  ”Julejagt” – Invitationsjagt hos Torben Nikolaisen, Jesper Sørensen og Kaj Martinussen + Slusesåten
  • 03. januar 2026: ”Nytårsjagt”foreningsjagt på foreningsreviret.
  • 15. januar 2025: Gravjagt på Colindseje
  • 23. januar 2026: Formiddagsjagt i ”Slusesåten” på Øer..
  • 25. januar 2026: ”Afslutningsjagt”, - foreningsjagt på foreningsreviret.
  • 28. januar 2026: Generalforsamling i Sejlklubbens klubhus
  • 31. januar 2026: Bevægelsesjagt Djursland (for deltagerne riffelpuljen)
  • ??. februar 2025: ”Jagtfrokost” – Sejlklubbens klubhus. Dato oplyses i vinterprogrammet     
                                  (afhængigt af endnu ukendte vagtplaner).

01. marts 2025: Jagtforeningernes årlige, indendørs salonskydnings-konkurrence

Med jægerhilsen
- og på forhåbentligt gensyn til nogle gode jagter og andre arrangementer

”Knæk og Bræk” til alle med den forestående jagtsæson !
Bestyrelsen og Jagtudvalget

www.elsegaarde-jagtforening.dk