SKOVENS DAG

Skovens Dag er et landsdækkende arrangement, der afholdes i de fleste statsejede og mange andre offentligt og privatejede skove. Her indviteres publikum "indenfor" i skoven, hvor der fortælles om den pågældende skov, dens historie og drift og det liv, der leves i den af flora og fauna. Arrangementet finder sted den første eller anden søndag i maj måned.

Her hos os var det i en årrække Elsegaarde Jagtforening og Ebeltoft Jagtselskab, der i fællesskab stod som som arrangør af dette publikumsarrangement i de bynære skove omkring Ebeltoft. I 2013 sagde Ebeltopft Jagtselskab imidlertid fra, og siden da har Elsegaarde Jagtforening været ene-arrangør, - i samarbejde med en række "eksterne" aktører.

Tidligere var det den gamle Ebeltoft Kommune, der arrangerede Skovens Dag for byens borgere og gæster, men efterv kommunesammenlægningen i 2007 forsvandt dette som så meget.
Det var der mange, der var kede af, og derfor tog foreningen og Jagtselskabet, der tidligere havde medvirket ved de kommunale arrangementer, "sagen i egen hånd" og genoplivede traditionen, - til stor glæde for mange borgere og turister. Nu, som ovenfor nævnt, Elsegaarde Jagtforening alene.

Der er mange forskellige aktiviteter. Eksempelvis guidede ture i skoven, luftbøsse- og bueskydning for børn, "gevirværksted", hvor børn kan lave smykker og amuletter af kastestænger (gevirer), trofæudstilling og smagsprøver på grillet dyrekølle, ligesom der udleveres forskelligt oplysende materiale om skoven og afholdes konkurrencer.

Arrangementet gennemføres i samarbejde med f.eks. Nationalpark Mols Bjerge, Naturcenter Syddjurs, Det Danske Spejderkorps, 1. Ebeltoft, Biavler Niels Lænø og Ebeltoft Jagthornsblæsere.

Et meget populært arrangement, der samler 3-400 mennesker i løbet af dagen.

Læs også mere om "Skovens Dag" her.

Se film om skovarbejdets udvikling fra anvendelsen af hånd-redskaber og arbejdsheste over de første traktorer og til nutidens store skovnings- og udkørselsmaskiner her.